Tentoonstelling en achtergronden 3D

Door Robert op 22 april 2011 Geen reacties

In dit bericht meer informatie over de exhibit van Joost en Robert.

Webcams
Het hoofdonderwerp van deze exhibit was een interactieve opstelling met twee webcams¹. Deze beide webcams stonden voor de ogen van mensen. Mensen zien immers 3D doordat ze twee ogen hebben en met elk oog een net iets ander beeld van de wereld zien. Hun hersenen maken daar een 3D beeld van.

Elke webcam kreeg van het computerprogramma Stereo Movie Player een eigen kleurenfilter. De ene webcam een rode, de andere een cyaankleurig filter (Waarom deze kleuren? ²). De beelden werden over elkaar gelegd en met behulp van een beamer geprojecteerd. Door middel van een 3D-kleurenbrilletje konden de juiste beelden weer gescheiden worden aangeleverd aan de ogen en kon er diepte worden gezien in het beeld.

Het rode glas laat alleen rood door. In wit licht zitten alle kleuren, dus ook rood. Als er geen rood in het beeld aanwezig is, zoals bijvoorbeeld bij cyaan (²), dan zal dat beeld er zwart/grijs uitzien. Doordat je hersenen weten welke kleuren een beeld normaalgesproken heeft, zullen ze de kleuren zelf weer goed invullen.

Deze regel kan alleen worden gezien door het rode (linker) brilglas.
Deze regel kan alleen worden gezien door het cyaankleurige (rechter) brilglas.

Andere brillen
Naast de bovengenoemde techniek, zijn er ook nog andere mogelijkheden om beelden gescheiden naar de ogen aan te leveren. Deze zijn hieronder weergegeven. De eerste twee technieken worden ook gebruikt in bioscopen. De eerste gebeurt door middel van polaroid filters. Met een polaroid filter kan je lichtdeeltjes in één richting laten trillen, dus bijvoorbeeld horizontaal of verticaal. Een verticaal trillend deeltje, kan daarna niet door een horizontaal filter. Als je een verticaal filter op een horizontaal filter legt, kan je er dan doorheen kijken? En anders om?³

De volgende techniek maakt gebruik van sluiterbrilletjes. Hiervan knipperen de beide glazen heel snel, om en om, open en dicht. Met het blote oog zie je dit niet eens. Ook het beeld op het scherm wisselt even snel tussen het linker- en het rechterbeeld. Hierdoor krijgen je beide ogen een eigen beeld binnen. Je hersenen maken ook hiervan 3D, net als in het echt bijvoorbeeld op straat.

3D-techniek zonder bril
Er zijn sinds kort ook 3D-schermen te koop waarvoor geen speciale bril nodig is. Ook Nintendo heeft een spelcomputer met daarin een 3D-scherm. Deze schermen hebben een soort tralietje voor het scherm waardoor elk oog naar een net iets andere pixel kijkt.

Je kan de beelden voor het linker- en het rechteroog ook snel na elkaar weergeven. Hierdoor krijg je ook een beter gevoel van de diepte:



(Klik om te openen)

Doe het zelf en achtergronden
– Je kan ook het één en ander simpel thuis uitvoeren. Heb je bijvoorbeeld twee (gelijke) webcams? Probeer jezelf dan ook eens in 3D weer te geven. Een uitleg hierover vind je in dit (maffe) filmpje. Er zijn trouwens ook al kant-en-klare 3D-webcams te koop.

– Je kan ook zelf een 3D-foto maken. Als je een digitale fotocamera (bv. die van je mobiel) hebt, heb je verder niets nodig, want behalve met de programma’s die genoemd worden kan het ook online.

– Ken je deze nog van vroeger?

– In de CAVE op het Zerniketerrein in Groningen maken ze gebruik van sluiterglazen. Tevens hebben ze daar het grootste scherm dat je met meerdere aanrakingen tegelijk kunt aansturen.

– Meer informatie over Anaglyphen, Stereocamera’s, Stereoscopie of Polarisatiefilters? Op Wikipedia wordt veel uitgelegd. Ook bestaat er een pagina (in het Engels en wellicht wat ingewikkeld) waarop verschillende anaglyph-methodes worden uitgelegd. Anaglyph heeft namelijk als nadeel dat er kleuren verloren gaan door de filters. Door de verschillende methodes, kan hier slim mee omgegaan worden.

Voetnoten
¹Deze webcams hebben wij voor deze expositie gekregen van Logitech. Onze dank voor deze geweldig goede webcams!

²Hint:

³Het beeld zal donker zijn als je een verticaal op een horizontaal filter legt. Je kan er dan niet doorheen kijken. Anders om, dus een horizontaal op een horizontaal of een verticaal op een verticaal filter, kan dit wel en lijken de glaasjes helder. Op onze exhibit was dit te testen door twee van deze brilletjes op elkaar te leggen. Zie ook ons filmpje voor dit verschijnsel.

Al meegedaan aan de prijsvraag?

3D-technieken

Laat een reactie of vraag achter

(vereist)

(vereist)